Monday, November 2, 2020

මින්නනො නිහොන්ගො 05 පාඩම - ඉකිමසු, කිමසු, කඑරිමසු

 

ව්‍යාකරණ 

නාමපද(ස්ථානවාචී)+එ-ඉකිමසු/කිමසු/කඑරිමසු 

-------එ------------මසු
වාක්‍යයක ක්‍රියාපදයෙන් යම්කිසි ස්ථානයකට යෑම.ඒම.ආපසු ඒම ඇඟවෙන විට එම ස්ථානයට පසුව “එ“ නිපාත පදය භාවිතා වේ.

ඉකිමසු- යනවා        කිමසු-එනවා        කඑරිමසු-ආපසු එනවා
නිහොන් ඉකිමසු            -    ජපානයට යනවා
තෝක්යෝ කිමෂිත        -    තෝක්යෝවලට ආවා
උචි කඑරිමසු.                -    ගෙදර ආපසු එනවා

ප්‍රශ්නාර්ථවාචී වචන  + මො-----------මසෙන්/මසෙන්දෙෂිතෙ

දොකො?    -     කොහේද?
දරෙ?          -    කවුද?
නනි?           -   කුමක්ද?
මෙම වචන සමඟ “මො“නිපාත පදය භාවිතා වන විට වාක්‍යය නැත අර්ථයට හැරේ.
දොකො මො - කොහේවත්
දරෙ මො - කවුරුවත්
නනි මො - මොනවත්

දොකො මො ඉකිමසෙන්      - කොහේවත් යන්නේ නෑ( එ නිපාත පදය සමඟ දොකොඑමො ලෙසද භාවිතාවේ)
දරෙ මො ඉමසෙන්                    -කවුරුවත් නෑ
නනි මො තබෙමසෙන්               - මොනවත් කන්නේ නෑ

දොකො මො ඉකිමසෙන් දෙෂිත -    කොහේවත් ගියේ නෑ
දරෙ මො ඉමසෙන් දෙෂිත           -   කවුරුවත් හිටියේ නෑ
නනි මො තබෙමසෙන් දෙෂිත      -   මොනවත් කෑවේ නෑ

නාමපද(වාහන)+දෙ+ඉකිමසු/කිමසු/කඑරිමසු

ස්ථානයකට යෑම, ඒම, ආපසු ඒම ගැන ප්‍රකාශ කිරීමේදී එම ක්‍රියාවන් සඳහා උපයෝගී කරගන්නා දෙයට පසුව “දෙ“ නිපාත පදය භාවිතා වේ.
දෙන්ෂ දෙ ඉකිමසු.    -    දුම්රියෙන් යනවා
කුරුම දෙ කිමසු    -    කාර් එකෙන් එනවා
හිකෝකි දෙ කඑරිමසු -    ගුවන් යානයෙන් ආපසු එනවා

පයින් යෑම ගැන ප්‍රකාශ කිරීමේදී “දෙ“ වෙනුවට“අරුයිතෙ“ යන්න භාවිතා වේ.
අරුයිතෙ ඉකිමසු    - පයින් යනවා. 

නාමපද(පුද්ගල/සත්ව)+තො-ක්‍රියාපද

පුද්ගලයෙකු සමඟ යම්කිසි දෙයක් කිරීමේදී එම නාමපදයට පසුව “තො“ නිපාත පදය භාවිතා වේ
කසොකු තො නිහොන් එ ඉකිමසු. පවුලේ අය සමඟ ජපානයට යනවා
තොමොදචි තො ගක්කෝ එ ඉකිමසු- යහලුවන් සමඟ පාසැලට යනවා

තනිවම යම්කිසි දෙයක් කිරීමේදී “තො“වෙනුවට “හිතොරිදෙ“භාවිතා වේ.

හිතොරිදෙ තෝක්යෝ එ ඉකිමසු - තනිවම තෝක්යෝවට යනවා
හිතොරිදෙ තබෙමෂිත    -    තනිවම කෑවා.

ඉත්සු - කවදාද?

නන්ජි(කීයටද)නන්යෝබි(සතියේ කවදාද)නන්ගත්සු(කුමන මාසයේද)නන්නිචි(මාසයේ කවදාද)ආදී ප්‍රශ්නාර්ථවාචී පද වෙනුවට “ඉත්සු“(කවදාද?)යන වචනය භාවිතා වේ.කවදාද සිදුවන්නේ හෝ කවදාද සිදුවූයේ යනුවෙන් ඇසීමේදී.
ඉත්සු නිහොන් එ කිමෂිතක?        -    කවදාද ජපානයට ආවේ?
ඉත්සු තෝක්යෝ එ ඉකිමසුක?     -    කවදාද තෝක්යෝවලට යන්නේ?

වාක්‍යයක අග “යො“භාවිතය   

අසන්නා නොදන්නා තොරතුරක් අවධාරණය කර ප්‍රකාශ කිරීමේදී වාක්‍යය අගට“යො“එකතු කෙරේ.
කොනො දෙන්ෂව තෝක්යෝ එ ඉකිමසුක?         -       මෙම දුම්රිය තෝක්යෝවට යනවද?
ඊඊඑ,ඉකිමසෙන්. ත්සුගිනො තොක්ක්යූ දෙසුයො.   -    නෑ යන්නේ නෑ. ඊළඟ විශේෂ දුම්රිය යනවා.

යම්කිසි දෙයක් පිළබඳ ඔබ තීරණය කර ඇති බව අසන්නාට පෙන්වීමේදී
කොනො කුසුරිව කරද නි යොකුනයිදෙසුයො     -    මෙම බෙහෙත් ශරීරයට හිතකර නොවේ.

පුහුණුව

අනතව දෙකො එ ඉකිමසුක? ඔබ කොහේද යන්නේ?

---------ව---------එ----------මසු.
වතෂිව සූපා එ ඉකිමසු. මම සුපර්මාර්කට් එකට යනවා.
වතෂිව ගක්කෝ එ ඉකිමසු. මම පාසැලට යනවා.
වතෂිව කඉෂ එ ඉකිමසු.මම කම්පැනි එකට යනවා.

අනතව නන්දෙ ගක්කෝ එ ඉකිමසුක? ඔබ කොහොමද පාසැලට යන්නේ?

--------ව---------දෙ--------එ--------මසු.
වතෂිව බසු දෙ ගක්කෝ එ ඉකිමසු.    මම බසයෙන් පාසැලට යනවා.
වතෂිව දෙන්ෂ දෙ තෝක්යෝ එ ඉකිමසු. මම දුම්රියෙන් තෝක්යෝවලට යනවා.
වතෂිව ජිතෙන්ෂ දෙ කඉෂ එ කිමසු. මම බයිසිකලයෙන් කම්පැනි එකට එනවා.
වතෂිව අරුයිතෙ උචි එ කඑරිමසු. මම පයින් ගෙදර යනවා.

අනතව දරෙතො නිහොන්එ කිමෂිතක?  ඔබ කවුරු සමඟද ජපානයට ආවේ?

-------ව-----------තො----------එ-------මෂිත
වතෂිවා කසොකු තො නිහොන් එ කිමෂිත. මම පවුලේ අය සමඟ ජපානයට ආවා
වතෂිව තොමොදචි තො ගක්කෝ එ කිමෂිත. මම යහලුවා සමඟ පාසැලට ආවා.
වතෂිව හහ තො උචි එ කඑරිමෂිත.මම අම්මා සමඟ ගෙදර ආවා.

අනතව ඉත්සු කුනි එ කඑරිමසුක? ඔබ කවදාද ඔබගේ රටට ආපසු යන්නේ?

------ව ඉත්සු----------එ--------මසුක?
වතෂිව ඉචිගත්සු ජූගොනිචිනි කුනි එ තඑරිමසු. මම ජනවාරි පහළොස්වැනිදා රටට ආපසු යනවා.
වතෂිව නිචියෝබිනි කුනි එ කඑරිමසු. මම ඉරිදා රටට ආපසු යනවා.
වතෂිව රයිෂූ කුනි එ කඑරිමසු. මම ලබන සතියේ රටට ආපසු යනවා.